Daisypath Vacation Ticker

Wednesday, September 24, 2008

kemaafan yang terindah


choc moist cake..hehe..aku buat siang td..kek choc moist aku yg pertama!!my fav..lps ni dh xyah beli klau nk mkn coz aku da reti buat..but the topping a bit messy..hehe,artwork aku mmg xbgs..xde seni lgsg!!



hari ni hari yg ke-24 kite berpuasa..mlm ke-25 kite berterawih..sedar xsedar dh nk rayekn..cpt je ms berlalu..agak2 cukup byk ke ibadah aku pd bln ramadhan thn ni?hmm..
kdg2 di akhir2 bln ramadhan ni aku dihambat oleh perasaan mls utk berterawih,lps berbuka,perut pn dh terbuntat jek rase..nk buat amal ibadah pn jd malas..astagfirullah..tp klau ikutkan nafsu malas sgt tu, mmg xjalan la kan..terpakse kuatkan semangat jgk..then,bile smpai di masjid,aku akan rase bersyukur sgt sbb aku xikutkan perasaan malas tu..bile selesai solat terawih,aku rase seronok sgt sbb aku dpt menunaikan tanggungjawab aku bersolat terawih pd hari tu..sbb tu lah,btl kate2 ustaz..walaupun syaitan diikat pd bln ramadhan ni xsemestinye godaan tu xde,semua tu dlm diri kite jgk..btl x..hmm..

sbbkan dh nk raye,aku pn nk post la mengenai hari raye..hehe..ikut tema la kirenye..bile kite bercakap psl hari raye ni,mst teringat tentang juadah pd hari raye,balik kampung,ziarah menziarahi sanak saudara dan of coz duit raye..kui3.klau family aku,ktorg akan balik beraya di kampung,pagi raye tu mst semua g masjid bersmbhyang raye..time tu la yg plg best..pg2 klau kt kampung,mst kene bgn awl2,beratur nk mnd,tggu turn..ye la,sedara mara ramai..klau bgn lewat sket krg lmbt plk dpt turn nk mnd..lmbt plk nk ke masjid..huhu..mak aku n makcik2 aku plk dorg mmg sah2 sblm smyg subuh dh mnd awl..sbb nnt nk siapkan sarapan plk..ktorg yg anak2,mls nk mnd subuh bebenor,sejukkkk...wawawa..lps solat subuh br la g amik turn nk mnd..huhu..kdg2,klau dh lmbt n ramai sgt,ade yg di antara ktorg yg akan mnd kt umah sblh,umah tok sedara aku..lps solat sunat raye,g ziarah kubur plk..mcm tu la rutin setiap thn..cuma thn ni xtau lg..myb smyg raye di ipoh dl baru blk kampung kot..

time hari raye jgk la mase kite selalunya akan bermaaf2an..dihrpkan semua salah dan silap diampunkan dan satu permulaan yg baru dpt dimulakan..hmm,rase2nye aku mmg byk buat slh kt ramai org..yela,aku tau aku ni serba serbi kekurangan..pn bkn la penyabar sgt orgnye..kdg2 tu klau xpuas hati sgt sdp jek mulut tu terlepas ckp..huhu..insyaAllah,aku cuba..cuba utk perbaiki diri..klau salah kite pd org,mst kite hrpkan org yg kite buat slh tu maafkan kite..wlaupun kite mungkin xsedar yg kite dh buat slh bsr kt die..mgkn kesalahan kite tu buat die skt hati ke smpai ssh nk maafkan kite..yela,kdg2 tu mgkn kite terlupe kan..
tp mcm mane plk klau org yg buat slh kt kite?adakah kite bersedia utk maafkan org tu?apatah lg klau kesalahan org tu kite rs agak bsr dan ssh nk dimaafkan?hmm..mcm kate motivator dato' dr. fadhilah kamsah,klau blh setiap hari sblm tidur kite maafkan org..barulah hidup kite tenteram dan aman..xkirelah mcm mane bsr pn slh org tu, mcm mane skt hatinye kite pd org tu..sbb sdgkn nabi Muhammad s.a.w pn maafkan umatnya..pnah jgk aku try buat mcm tu..tp kdg2 tu..ade sstgh org yg pernah melukakan hati aku ni,buat aku rs ssh sgt nk maafkan..xtau la..mmg aku jahil..walaupun byk kali aku kate aku maafkan org tu..tp kemudian,xkire la bile,tbe2 mst aku teringat ape yg org tu pnh buat kt aku..aku rs mcm aku blm maafkan org tu sepenuhnye..bukanlah aku berdendam..tp entah la..ssh nk ckp..kesakitan akibat kelukaan tu mmg ssh nk lupe..insyaAllah aku cuba..sape lah aku utk tidak memaafkan org lain kn..sdgkn Allah,tuhan pencipta sekalian alam lgkan maafkan hamba2Nya..astagfirullah..

semoga syawal kali ini aku dapat menghadiahi dan dihadiahi kemaafan yang terindah..amiinn..



No comments: