Daisypath Vacation Ticker

Friday, October 31, 2008

cikgu dan guru



macam mana nk jd seorang ckgu yg baik???
aku xpernah bermimpi nk jd cikgu..apatah lagi berangan2 menjadi seorang guru2 yg baik sbb dlm diri aku sepanjang aku bersekolah ialah antara cita-cita yg xmungkin akan aku pilih ialah guru..
YA..aku mmg xnk menjadi guru..pada asalnya..
seandainya..sekiranya..abah xmenyuruh aku memilih kesemua kelapan-lapan pilihan dlm borg utk msk U adalah cikgu..mungkin aku xakan menjadi seorang guru..klau blh,aku mmg xnk balik semula ke sekolah lps aku tinggalkan sekolah pd tingkatan 5..aku mahu sekolah menjadi kenangan aku yg terindah..tanpa perlu diusik dgn kenakalan dan ke'pening'an aku terhadap sikap pelajar2 sekarang..
tp..kerana patuh pd arahan abah,aku jd guru akhirnya..dan semakin lama,aku semakin menyukai pekerjaan yg blh dipanggil sebagai profession ini..
alhamdulillah..mungkin kerana berkat daripada patuh ckp abah dan mak,minat tu makin lama makin timbul..
org ckp jd cikgu sng..huhu..org blh kata apa2 je..sbnrnye jd cikgu pn ssh jgk..mencabar jgk mcm kerjaya yg lain..mcm doktor..mcm engineer..mcm arkitek dan mcm yg lain2 lagi..
tak percaya ke???haa..jd la cikgu dl..sebulan pn cukup la..setiap pekerjaan ada cabaran dia tersendiri..cthnya mcm mana nk handle students yg "nakal"..bkn nakal yg biasa2 tu..tp "nakal" yg khas pny..huhuhu..klau aku??aku mmg xcukup lg pengalaman..
sbb tu la..mcm mana nk jd seorang guru yg baik??
cukupkah hanya dengan sekeping hati yg ikhlas??hmm..

2 comments:

Anonymous said...

setuju..menjadi seorang guru memang ada cabarannya tersendiri. walau bagaimanapun, guru adalah insan yang paling mulia untuk membentuk generasi masa depan.

cleo said...

yup..definately agree with u mr shah..jd cikgu mmg byk cabarankn..hope i can be a good teacher..